reklama

Slovenský rozhlas (zostáva) postavený na hlavu

Možno je môj titulok len obyčajným zavádzajúcim tľapotaním. A možno mám len chuť upozorniť na niečo, čo ste si možno mnohí nevšimli... Prečo? Nuž, možno ste si ani napriek jednej veľkej neskutočnej revolte (počas ktorej mala byť slávna pyramída konečne otočená na nohy, aby sa na ňu mohli pozerať aj nehybné sfingy) stále nenaladili ten správny Slovenský rozhlas. Ten, ktorý dnes má byť pre všetkých...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)
Aktuálne logo SRo
Aktuálne logo SRo 

Čarovné sobotňajšie rána 

Sobotňajšie rána majú vždy akési čaro. Či už sú to rána, kedy s rozospatými očkami otváram kľučku na dverách a teším sa na teplo postele, alebo sú to rána, kedy sa v nej s rovnako rozospatými očkami len tak nevinne zobudím. Alebo sú to práve tie rána, kedy ma z krásne vyhriatej postele rodného domova vyženie mamina, aby som prišla vypiť rannú kávu. Práve tie rána sú akési čarovne rodinné... Prajem každému, aby také ráno zažil...

Ešte v pyžame a s neučesanými vlasmi naklušem do kuchyne, kde už rozvoniava kávička a nejaké tie perníky, či koláče. Viem, viem.. Doktor Bukovský aj Miloš Bubán iste nespokojne krútia hlavou a Zora Czoborová určite skáče tri metre, aké je to nezdravé. Nuž, práve v tieto čarovné rána mi je to akosi jedno. Pretože to sú tie chvíle, kedy sa väčšinou zídeme pri jednom stole pekne všetci. Po dlhej dobe. A práve preto sú také čarovné.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tieto návštevy domova sa mi okrem rannej kávy vždy spájali aj s Kolovrátkom na Regine. To je jedna z mála relácií, kde si aj my, folklórom "šľahnutí" prídeme na svoje. A je to navyše aj možnosť počuť z rádia niekoho z Vašich známych. No povedzte, nie je to čarovné, keď sa z rádia ozýva hlas známeho človeka s nádherným prízvukom? Reakcie poslucháčov k tomu.. Každý sa mu prihovára s láskou v hlase...

Prečo práve Regina?

Určite aj vo Vašej domácnosti objavíte rádio, na ktorom z akýchsi nevysvetliteľných príčin nedokážete vyladiť iné rádio ako Slovenský rozhlas. Možno za to môžu ufóni... Na tom by nebolo nič negatívne. Ja sama som skôr zástancom toho, aby sa aj v našom éteri z času na čas ozvala aj spisovná slovenčina. To ani nie je predmetom mojej kritiky. Vopred sa ospravedlňujem, ak moje predošlé slová viedli k takémuto mylnému záveru. Naopak, Slovenský rozhlas bol pre mňa vždy symbolom profesionality, bohatých (skoro zaniknutých) rozhlasových žánrov a (takmer) čistej spisovnej slovenčiny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj v našej rodine nájdete jedno, či dve také rádiá. (či rozhlasové prijímače - vyberte si). Jedno máme práve v kuchyni, druhé má v tej svojej stará mama.

Kameň úrazu

Nie.. mýlite sa, ak si myslíte, že mi Kolovrátok zrušili... Nie, naopak, aj v oné poreformné ráno som si s radosťou vypočula aktuálne vysielanie o fašiangoch na Čiernom Balogu. Dokonca v štúdiu s moderátorkou sedel môj sused, ktorý je jedným z vedúcich miestnej folklórnej skupiny Kýčera.

Reláciu sme si všetci svorne vypočuli pri rannej káve a spoločne sme si samozrejme aj zaspievali a zaspomínali. Po jej skončení sme zostali sedieť plní hrdosti... Čierny Balog sa opäť zviditeľnil..

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zrazu som zo Slovenského rozhlasu, z jeho banskobystrického regionálneho rádia Regina počula maďarský jazyk. Na tom by nebolo nič zlé... Akurát, že po maďarsky nerozumiem. Nezostalo nám teda nič iné, len vypnúť rádio. 

Na druhý deň sme netrpezlivo čakali na rannú nedeľnú rozprávku. Nebude. Moderátorka ohlásila vysielanie rusínskej menšiny. Nuž, pesničky majú pekné... Ale slovu nerozumieme. A tak sme regionálne rádio vypli.

Po obede sme sa zišli pri starej mame, ktorá zas hromžila, že jej zrušili nedeľnú omšu v rádiu. Rádio mala vypnuté...

Programová štruktúra 

Ako pozerám, tak pozerám na program vysielania rádia Regina... ani slovka o zmene vysielania, či zmene frekvencií počas dňa. Nerozumiem tomu. Pravdou však je, že na tých istých vlnách, na ktorých počúvame do 08:00 Kolovrátok, od 08:00 prináša nejaké iné vysielanie. Prepáčte, jeho názov som neporozumela... A tak je to aj v prípade vyššie uvedených relácií, o ktoré sme pri zmene SRo "prišli". 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Chyba vo vyučovaní alebo v odbornej literatúre

Asi som nedávala dobrý pozor, keď som čítala literatúru o regionálnej žurnalistike... Pamätám si len toľko, že regionálky a lokálky sú bližšie k čitateľovi, poslucháčovi, či divákovi a to je práve skutočnosť, ktorá bude mať za následok vzostup a zvýšenie ich významu v nasledujúcom období. Tak, ako sa to stalo v západných krajinách.

Tie naše si však budú asi zakladať na iných prioritách. Asi budú mať za úlohu naučiť nás čo-to o menšinách, ktoré s nami žijú.

Škoda len, že rádio má jednu nevýhodu. Nemá titulky. Nuž.. ťažko sa niečomu priučíme, keď nerozumieme. Ale to je len môj názor. Iste som len nedávala pozor na vyučovaní. Iste bude za týmito zmenami nejaká hlbšia revolučná myšlienka. Alebo len technické problémy, či vysielanie na stredných vlnách? Nuž, neviem.

Slovenský rozhlas je však dnes podľa názoru mňa, obyčajného poslucháča, naďalej postavený na hlavu... Aký je Váš názor?

Martinka Potkányová

Martinka Potkányová

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človiečik, ktorý má rád všetko človečie, čo človeka nezačne po čase omŕzať.. smiech, tanec, spev, hudbu.. ľudí... a tiež internet.. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu